2ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΙΣΑΡΙΑΝΗΣ

Η παιδεία, καθάπερ ευδαίμων χώρα, πάντα τ’ αγαθά φέρει.

E-twinning

από Φεβ 21, 2022

1922-2022

100 Χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή.

Το Τότε και το Τώρα

mikrasiatiki

Σε αυτό το έργο θα εμπλέξουμε τους μαθητές μας στη διαδικασία μελέτης αυτής της σημαντικής περιόδου της Ελληνικής Ιστορίας, της Μικρασιατικής Καταστροφής. Και τα 2 σχολεία βρίσκονται σε “προσφυγικές” γειτονιές, εφόσον και η Καισαριανή και η Νίκαια είναι τοποθεσίες όπου εγκαταστάθηκαν οι πρώτοι πρόσφυγες. Θα μελετήσουμε την ιστορία, θα μιλήσουμε με παππούδες και γιαγιάδες που ίσως θυμούνται γεγονότα, θα ανακαλύψουμε πώς εξελίχθηκαν οι συνοικίες αυτές στο πέρασμα των χρόνων μέσα από μια διαδικασία συνεργασίας.

1η ΔΡΑΣΗ:  Ζωγραφική προσέγγιση της Μικρασιατικής Καταστροφής

Οι μαθητές κλήθηκαν να ζωγραφίσουν και το αποτέλεσμα ήταν υπέροχο!

2η ΔΡΑΣΗ: Οδωνύμια ως πηγή τοπικής ιστορίας

Σε αυτή τη δράση, αρχικά, εντοπίσαμε στην τάξη μας, μέσω της εφαρμογής google maps, οδούς της Καισαριανής που έχουν σχέση με την Μικρά Ασία. Στη συνέχεια, αφού εντοπίσαμε περίπου 30 οδούς, τις μοιραστήκαμε και έπρεπε να βρούμε πληροφορίες για το που οφείλεται το όνομα της κάθε μίας.

3η ΔΡΑΣΗ: Ομιλία με θέμα: «Μαθαίνοντας την Ιστορία της πόλης μας»

Την Πέμπτη 31 Μαρτίου 2022, παρακολουθήσαμε την ομιλία του κ. Σπύρου Τζόκα (πανεπιστημιακός – συγγραφέας), ο οποίος μοιράστηκε μαζί μας τις πολύτιμες γνώσεις του για την Μικρασιατική Καταστροφή και τη δημιουργία της Καισαριανής. Η ομιλία του κ. Τζόκα ξεκίνησε αναφέροντάς μας τον τρόπο με τον οποίο πήρε το  όνομά της η Καισαριανή και συνεχίστηκε περιγράφοντάς μας τον τρόπο με τον οποίο εγκαταστάθηκαν στον τόπο μας οι πρώτοι πρόσφυγες και τα στάδια οικοδόμησής της. Στην αρχή, οι πρόσφυγες διέμεναν σε σκηνές, στην συνέχεια χτίστηκαν μικρές κατοικίες στις οποίες ζούσαν πολλές οικογένειες μαζί, ενώ μετά από χρόνια ξεκίνησαν να χτίζονται διπλοκατοικίες και έπειτα πολυκατοικίες. Εντύπωση μας έκανε το γεγονός ότι οι πρώτοι πρόσφυγες έκαναν πορεία διαμαρτυρίας στο Σκοπευτήριο για τη δημιουργία Σχολείου στην Καισαριανή. Είδαμε φωτογραφίες από τα εγκαίνια και μάθαμε την ιστορία για το πώς ξεκίνησε η κατασκευή του πρωτοποριακού – για την εποχή – αθλητικού κέντρου «Νήαρ Ήστ». Το υλικό του κ. Τζόκα ήταν πλούσιο σε φωτογραφίες, στις οποίες μπορέσαμε να διακρίνουμε την «χωμάτινη» Λεωφόρο Εθνικής Αντιστάσεως, τις προσφυγικές αυλές, τα πρώτα σπίτια, καταστήματα κ.α. Μάθαμε, επίσης, για την απασχόληση των προσφύγων και πώς έβγαζαν εισόδημα, για τα παιχνίδια που έπαιζαν τα προσφυγόπουλα, τον τρόπο διασκέδασής τους, τις πρώτες αθλητικές ομάδες. Μαζί του κάναμε ένα όμορφο ταξίδι στο παρελθόν της πόλης μας και αποκομίσαμε πολλές καινούριες γνώσεις! Τον ευχαριστούμε θερμά που με προθυμία ανταποκρίθηκε στην πρόσκλησή μας!

4η ΔΡΑΣΗ: Οδοιπορικό στην περιοχή μας

Την Παρασκευή 8/4/2022 συναντήσαμε τον κ. Τζόκα με σκοπό να περπατήσουμε σε μέρη της Καισαριανής στα οποία υπάρχουν μέχρι σήμερα ίχνη που αποδεικνύουν την εγκατάσταση προσφύγων στην περιοχή μας. Ξεκινώντας από το σχολείο του Βενιζέλου και τη Νήαρ Ηστ, ο κ. Τζόκας μας πληροφόρησε για τη κατασκευή του πρώτου δημοτικού των προσφύγων και στη συνέχεια τη δημιουργία του αθλητικού κέντρου. Συνεχίσαμε παρατηρώντας προσφυγικές κατοικίες που έχουν σωθεί μέχρι σήμερα και ανήκουν στην 1η και 2η φάση οικοδόμησης της Καισαριανής (μονοκατοικίες και διπλοκατοικίες), καθώς και στην 3η φάση (πολυκατοικίες), επισκεφτήκαμε το ρέμα, καθώς και τις «πυροβολημένες» πολυκατοικίες. Περιηγηθήκαμε σε προσφυγικές αυλές, ήρθαμε σε επαφή με μία ιδιοκτήτρια προσφυγικής κατοικίας, η οποία μας πληροφόρησε ότι η οικία της χτίστηκε το 1822, βγάλαμε φωτογραφίες και μπορέσαμε να γευτούμε μία μοναδική εμπειρία που θα μας μείνει αξέχαστη. Ευχαριστούμε πολύ τον κ. Τζόκα για το οδοιπορικό και την όμορφη ξενάγηση!

5η ΔΡΑΣΗ: Περιήγηση στον Υμηττό και τη Μονή Καισαριανής

Στις 26/5/2022 η τάξη μας πραγματοποίησε μία μοναδική εκδρομή στον Υμηττό, έναν μοναδικό πνεύμονα πρασίνου της πόλης μας και το Μοναστήρι της Καισαριανής. Εκεί συναντήσαμε τον κ. Τζόκα, ο οποίος μας μίλησε για την ιστορία του Υμηττού και της Μονής. Με τις διηγήσεις του μας ταξίδεψε στον χρόνο και μάθαμε πολλές πληροφορίες που αγνοούσαμε μέχρι σήμερα για την περιοχή μας. Αρχικά, ανεβήκαμε σε ένα ύψωμα για να δούμε την «τρύπια» εκκλησία μέσα στο κατάφυτο δάσος, η οποία ήταν γεμάτη με αγιογραφίες και εικόνες. Έπειτα, επισκεφτήκαμε την Μονή και θαυμάσαμε την ομορφιά του τοπίου και τις τοιχογραφίες. Στη συνέχεια, επισκεφτήκαμε το χώρο των πεσόντων στη μάχη της Καισαριανής στις 16 Ιουνίου 1944 και εκεί ανέλαβε τη σκυτάλη ο κ. Κιτσέλης, αντιδήμαρχος παιδείας της Καισαριανής, ο οποίος μας μίλησε για περιβαλλοντικά θέματα, για τη σημασία του Υμηττού, για το πώς να προστατεύουμε τα δάση μας και τον εθελοντισμό. Ακολουθήσαμε μαζί του το περιβαλλοντικό μονοπάτι, κάναμε στάση σε μία από τις μεταβυζαντινές εκκλησίες, θαυμάσαμε την θέα της πόλης μας από ψηλά και ολοκληρώσαμε την πεζοπορία μας καταλήγοντας ξανά εκεί από όπου ξεκινήσαμε, στην πλατεία των Ηρώων. Εκεί κάναμε πικ νικ με φαγητά και αναψυκτικά που είχε φέρει ο καθένας από το σπίτι του, διατηρώντας το τοπίο καθαρό. Είχαμε, λοιπόν, την ευκαιρία όχι μόνο να γνωρίσουμε την ιστορία του τόπου μας και τις ομορφιές του, αλλά να έρθουμε κοντά στη φύση! Μία από τις πιο γεμάτες και όμορφες στιγμές της σχολικής μας ζωής. Ευχαριστούμε τους κ. Τζόκα και Κιτσέλη για αυτό το υπέροχο ταξίδι της γνώσης στην περιοχή μας!