2ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΙΣΑΡΙΑΝΗΣ

Η παιδεία, καθάπερ ευδαίμων χώρα, πάντα τ’ αγαθά φέρει.

 

 

ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ 2023 – 2024

 

Με τον όρο «Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου», εννοούμε το σύνολο των όρων και των κανόνων που αποτελούν προϋποθέσεις, για να πραγματοποιείται ανενόχλητα, μεθοδικά και αποτελεσματικά το έργο του Σχολείου. Επιπλέον, ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου αποτελεί σημαντικό παιδαγωγικό μέσο που βοηθά στην ομαλή σχολική ζωή, στη συνεργασία, στην αλληλεγγύη, στον δημοκρατικό διάλογο και στην αποδοχή της διαφορετικότητας. Σκοπός του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του Σχολείου είναι η θεμελίωση ενός πλαισίου που υποστηρίζει το εκπαιδευτικό έργο και την απρόσκοπτη συμμετοχή όλων στην εκπαιδευτική διαδικασία, η διαμόρφωση κλίματος που στηρίζει την ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών/μαθητριών, η εξασφάλιση της σωματικής ασφάλειας και της συναισθηματικής πλήρωσης όλων των μελών της σχολικής κοινότητας, κ.ά.

 

 1.  Προσέλευση-παραμονή στο Σχολείο και αποχώρηση απ’ αυτό

Η έγκαιρη προσέλευση των μαθητών/τριών στο σχολείο καθώς και η τακτική και ανελλιπής φοίτηση αποτελούν βασικά στοιχεία της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Η ώρα προσέλευσης των μαθητών/τριών είναι 08:00 έως 08:15. Η ώρα προσέλευσης για την πρωινή ζώνη είναι 07:00 έως 07:15.

Για λόγους ασφάλειας των μαθητών/τριών αλλά και για την ομαλή λειτουργία του προγράμματος, οι είσοδοι του σχολείου κλείνουν στις 08:15. Σε περίπτωση  που μαθητής/τρια προσέρχεται χωρίς αιτιολογία με καθυστέρηση, για να  μην δημιουργείται αναστάτωση στο παιδαγωγικό έργο του τμήματος που φοιτά,  παραμένει στον χώρο υποδοχής που έχει καθοριστεί και εισέρχεται στην τάξη του/της μετά την ολοκλήρωση του πρώτου δίωρου (09:40).

Οι εκπαιδευτικοί εφημερίας που είναι υπεύθυνοι, υποδέχονται τους μαθητές/τριες στην είσοδο του σχολείου και οι γονείς/κηδεμόνες, συνοδοί αποχωρούν. Η  πρωινή προσέλευση των μαθητών πραγματοποιείται από την πλαϊνή είσοδο/ράμπα, ενώ με την ολοκλήρωση του πρωινού προγράμματος, για την αποφυγή συνωστισμού, η αποχώρηση γίνεται από την πλαϊνή είσοδο/ράμπα για τις μικρές τάξεις και από την πίσω αυλή/σκαλιά, για τις μεγάλες τάξεις. Μετά το χτύπημα του κουδουνιού, με  ευθύνη των εφημερευόντων, κλείνει η είσοδος του σχολείου. Κατά τη διάρκεια του χρόνου προσέλευσης των μαθητών/τριών δεν παρευρίσκεται στο χώρο σχολείου, χωρίς άδεια, κανένας επισκέπτης. Οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν κατά την τελευταία ώρα του προγράμματος αποχωρούν από την αίθουσα της τάξης, μαζί με όλους τους μαθητές.

Οι γονείς/κηδεμόνες προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή των μαθητών/τριών και παραμένουν έξω από τις εισόδους του σχολείου, χωρίς να παρεμποδίζουν τη διαδικασία αποχώρησης. Οι εφημερεύοντες εκπαιδευτικοί μεριμνούν για την ασφαλή αποχώρηση των παιδιών έως και 5 λεπτά μετά τη λήξη των μαθημάτων.

Οι ενήλικες που συνοδεύουν τους μαθητές/τριες κατά την αποχώρησή τους, τους περιμένουν έξω από τις εισόδους του σχολείου και πρέπει να προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή τους. Κάθε καθυστέρηση δημιουργεί κινδύνους για την ασφάλεια των μαθητών/τριών που σχολούν, αλλά και για όσους συνεχίζουν το μάθημα. Μαθητές/τριες που δεν ήρθαν να τους παραλάβουν οι γονείς/κηδεμόνες τους, παραμένουν στο ολοήμερο ή σε χώρο του σχολείου.

Οι γονείς/κηδεμόνες είναι υποχρεωμένοι να γνωρίζουν το ωράριο των παιδιών τους και να ενημερώνονται από τις ανακοινώσεις του σχολείου.

Σε περιπτώσεις δυσμενών καιρικών συνθηκών το σχολείο τροποποιεί τη διαδικασία αποχώρησης των τάξεων Α΄ και Β΄ ώστε να μειωθεί στο ελάχιστο τη έκθεση των μαθητών/τριών στις καιρικές συνθήκες δίχως να τεθεί σε κίνδυνο η ασφάλειά τους.

 

2.  Συμπεριφορά μαθητών/τριών – Παιδαγωγικός έλεγχος

Οι μαθητές/τριες οφείλουν να τηρούν τους κανόνες του σχολείου, να επιδεικνύουν τον οφειλόμενο σεβασμό στον/στην εκπαιδευτικό, τους συμμαθητές/τριες και να προστατεύουν τη σχολική περιουσία.

Αποκλίσεις των μαθητών/τριών από τη δημοκρατική συμπεριφορά, τους κανόνες του σχολείου, τους όρους της ισότιμης συμμετοχής στη ζωή του σχολείου, από τον απαιτούμενο σεβασμό στους εκπαιδευτικούς, στους συμμαθητές/τριες, στη σχολική περιουσία θεωρούνται σχολικά παραπτώματα. Τα σχολικά παραπτώματα θα αντιμετωπίζονται από το σχολείο εφαρμόζοντας κατάλληλα παιδαγωγικά μέτρα και  σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, πάντα με γνώμονα την ομαλή και ασφαλή λειτουργία της σχολικής μονάδας και των μαθητών.

Τα θέματα της παραβατικής συμπεριφοράς των μαθητών/τριών στο σχολείο αποτελούν αντικείμενο συνεργασίας του/της εκπαιδευτικού της τάξης με τον διευθυντή/τρια της σχολικής μονάδας, τον σύλλογο διδασκόντων και τον συντονιστή/τρια εκπαιδευτικού έργου, προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπισή τους. Σε κάθε περίπτωση και πριν από οποιαδήποτε απόφαση, λαμβάνεται υπόψη η βασική αρχή του σεβασμού της προσωπικότητας και των δικαιωμάτων του παιδιού.

 

3.  Πρόληψη φαινομένων βίας και σχολικού εκφοβισμού

Όλοι οι εκπαιδευτικοί του σχολείου καλλιεργούν θετικό παιδαγωγικό κλίμα ενημέρωσης και πρόληψης φαινομένων και συμπεριφορών βίας, παρενόχλησης και σχολικού εκφοβισμού.

Οι εκπαιδευτικοί ευαισθητοποιημένοι οι ίδιοι, ενημερώνουν τους μαθητές/τριες, με κάθε πρόσφορο τρόπο, για τον αμοιβαίο σεβασμό μεταξύ των συμμαθητών/τριών και των εκπαιδευτικών, για την αποδοχή της διαφορετικότητας, για την ενσυναίσθηση, για την συνεργασία τόσο μεταξύ των μαθητών/τριών, όσο και μεταξύ των μαθητών/τριών με τους εκπαιδευτικούς του σχολείου.

Οι εκπαιδευτικοί παρακινούν τους μαθητές/τριες να μην αποκρύπτουν περιστατικά βίας ή σχολικού εκφοβισμού, αλλά να ενημερώνουν τους συμμαθητές/τριες τους και τους εκπαιδευτικούς τους. Να μην φοβούνται, αλλά να εμπιστεύονται τον εαυτό τους, τους φίλους τους και τους εκπαιδευτικούς τους.

Παρ’ όλα αυτά, σε περίπτωση εμφάνισης κάποιου περιστατικού, οι εκπαιδευτικοί επιλαμβάνονται αμέσως, με τον ενδεδειγμένο παιδαγωγικό τρόπο και διακριτικότητα, ενημερώνεται ο διευθυντής του σχολείου και οι γονείς/κηδεμόνες των εμπλεκόμενων μαθητών/τριών.

Το σχολείο ενθαρρύνει την ανάπτυξη συνεργασίας με τον σύλλογο γονέων και κηδεμόνων για την υλοποίηση δράσεων ευαισθητοποίησης σε θέματα παρενόχλησης, βίας και σχολικού εκφοβισμού.

 

4.  Σχολικές εκδηλώσεις – Δραστηριότητες

Το σχολείο οργανώνει μια σειρά εκδηλώσεων – δραστηριοτήτων, που στόχο έχουν τη σύνδεση σχολικής και κοινωνικής ζωής, τον εμπλουτισμό των υπαρχουσών γνώσεων των μαθητών/τριών, την απόκτηση δεξιοτήτων ζωής και την ευαισθητοποίησή τους σε κοινωνικά θέματα.

Εκδηλώσεις – δραστηριότητες προγραμματίζονται είτε εντός του σχολείου, είτε εκτός σχολείου κι έχουν σχέση (συνήθως) με την ύλη των μαθημάτων της κάθε τάξης.

Οι ενδοσχολικές εκδηλώσεις, οι σχολικές δραστηριότητες και η συμμετοχή σε καινοτόμα σχολικά προγράμματα γίνονται με πρωτοβουλίες, ιδέες κι ευθύνη τόσο των εκπαιδευτικών όσο και των ίδιων των μαθητών/τριών, διότι έτσι αισθάνονται υπεύθυνοι/ες, αναδεικνύουν τις ικανότητές τους, τα ενδιαφέροντά τους, τις κλίσεις τους και τα ταλέντα τους.

 

5.  Συνεργασία Σχολείου – Οικογένειας – Συλλόγου Γονέων/Κηδεμόνων

Κοινός στόχος σχολείου και οικογένειας, είναι η πρόοδος του κάθε μαθητή σε όλα τα επίπεδα (μαθησιακό, συναισθηματικό, συμπεριφοράς). Γι’ αυτό το λόγο το σχολείο βρίσκεται σε αγαστή συνεργασία με την οικογένεια του μαθητή/μαθήτριας. Ενημερώνει τους γονείς/κηδεμόνες του κάθε μαθητή και ενημερώνεται απ’ αυτούς.

Η εμπιστοσύνη του παιδιού προς το σχολείο ενισχύεται από τη θετική στάση των γονέων/κηδεμόνων προς το σχολείο και τους εκπαιδευτικούς.

Το σχολείο βρίσκεται σε συνεργασία και με τον σύλλογο γονέων και κηδεμόνων, ο ρόλος του οποίου όμως πρέπει να είναι διακριτός.

Για οποιοδήποτε αίτημά τους, που αφορά το παιδί τους, οι γονείς/κηδεμόνες απευθύνονται στο δάσκαλο/δασκάλα της τάξης. Σε περίπτωση που δεν υπάρξει κοινά αποδεκτή λύση ή συνεννόηση, απευθύνονται στον διευθυντή του σχολείου.

Κάθε φορά που δημιουργείται θέμα το οποίο σχετίζεται με συγκεκριμένο μαθητή/μαθήτρια, σύμφωνα με την κρίση του εκπαιδευτικού, ενημερώνεται σχετικά ο διευθυντής και ο γονέας/κηδεμόνας ο οποίος θα πρέπει να συνεργαστεί με το σχολείο.

 

6.  Ποιότητα του σχολικού χώρου

Βασικός στόχος του σχολείου είναι η καλλιέργεια της αίσθησης ευθύνης στους μαθητές/μαθήτριες σε ό,τι αφορά την ποιότητα του σχολικού χώρου. Οι μαθητές οφείλουν να σέβονται και να προσέχουν την περιουσία και τις εγκαταστάσεις του σχολείου.

Για να επιτελέσει με επιτυχία το έργο του το σχολείο, χρειάζεται να είναι καθαροί και συντηρημένοι όλοι οι χώροι (αίθουσες, εργαστήρια, αυλή, τουαλέτες, σχολική περιουσία γενικότερα) και το εκπαιδευτικό του υλικό, που διαμορφώνουν το γενικότερο σχολικό περιβάλλον μέσα στο οποίο λαμβάνει χώρα η εκπαιδευτική διαδικασία.

Φθορές, ζημιές και κακή χρήση της περιουσίας του σχολείου αποδυναμώνουν τις εκπαιδευτικές δυνατότητές του και παιδαγωγικά εθίζουν το μαθητή/μαθήτρια στην αντίληψη της απαξίωσης της δημόσιας περιουσίας.

Μαθητής/μαθήτρια που προκαλεί φθορά στην περιουσία του σχολείου, ελέγχεται για τη συμπεριφορά αυτή, ενημερώνονται άμεσα οι γονείς/κηδεμόνες του και η δαπάνη βαρύνει αυτούς.

Στα πλαίσια της καλλιέργειας και ενδυνάμωσης της αίσθησης υπευθυνότητας κάθε μαθητή/μαθήτριας, μπορεί να γίνονται δράσεις βελτίωσης της ποιότητας του σχολικού χώρου, όπου κάθε μαθητής συμμετέχει εθελοντικά.

Ο κοινά συμφωνημένος Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του σχολείου, βασίζεται στην ισχύουσα νομοθεσία και στις σύγχρονες παιδαγωγικές και διδακτικές αρχές.

Η τήρησή του από όλους τους παράγοντες του σχολείου (μαθητές/μαθήτριες, εκπαιδευτικούς, άλλο επιστημονικό και βοηθητικό προσωπικό, γονείς/κηδεμόνες) με αμοιβαίο σεβασμό στον διακριτό, θεσμικό ρόλο του καθενός, αποτελεί προϋπόθεση της εύρυθμης και δημοκρατικής λειτουργίας του σχολείου. Είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορεί να οικοδομήσει για να πετύχει τους στόχους και το όραμά του.

 

7.  Πολιτική του σχολείου για προστασία από πιθανούς κινδύνους

Αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών

Για την προστασία από σεισμούς και άλλα φυσικά φαινόμενα εφαρμόζεται το Σχέδιο Μνημονίου Ενεργειών για τη διαχείριση του Σεισμικού Κινδύνου και υλοποιούνται ασκήσεις ετοιμότητας κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους.

Ο Διευθυντής του σχολείου, στην αρχή του σχολικού έτους και σε συνεργασία με τον Σύλλογο Διδασκόντων, προβαίνει σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες που προβλέπονται για την αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών εντός του σχολικού χώρου. Επίσης ενημερώνουν τους μαθητές/μαθήτριες για τους βασικούς κανόνες και τρόπους αντίδρασης κατά την εκδήλωση των φαινομένων αυτών.

Τέλος, σε καταστάσεις πανδημίας ή ακραίων-επικίνδυνων φαινομένων οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές/μαθήτριες, οι γονείς/κηδεμόνες, ο Διευθυντής, ακολουθούν ρητά τις οδηγίες που εκδίδουν οι εκάστοτε αρμόδιοι φορείς/υπηρεσίες: π.χ. ΕΟΔΥ, ΥΠΑΙΘ, Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας, κ.λ.π. για την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας και την ασφάλεια των μελών της.

Χώρος συγκέντρωσης σε περίπτωση ανάγκης

Ο χώρος συγκέντρωσης σε περίπτωση σεισμού είναι το προαύλιο και συγκεκριμένα μπροστά από τις κερκίδες του γηπέδου μπάσκετ.

 Ειδικό σχέδιο αποχώρησης λόγω έκτακτων συνθηκών

Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, για την ασφάλεια των παιδιών έχει καταρτιστεί σχέδιο διαφυγής και πραγματοποιούνται ασκήσεις ετοιμότητας.

 

Ημερομηνία: 26/10/2022

Ο Διευθυντής

ΚΥΡΙΑΖΟΠΟΥΛΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ